Zespół do spraw pieczy zastępczej
Zarządzeniem Starosty Złotowskiego Nr 47/2011 z dnia 6 września 2011r.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Złotowie pełni również funkcję organizatora pieczy zastępczej o którym mowa w ustawie z dnia 9 czerwca 2011r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
W związku z powyższym w strukturach organizacji powstał
Zespół do spraw pieczy zastępczej,
który realizuje zadania wynikające z w/w ustawy
Pracownicy:
Bożena Seefeld kierownik zespołu ds. pieczy zastępczej
Maria Katarzyna Drąg specjalista pracy z rodziną
Ewa Nowak pracownik socjalny
Joanna Wasiniewska pracownik socjalny
Przemysław Pufal specjalista pracy z rodziną
Małgorzata Podsiadło pracownik socjalny
Zakres czynności na stanowisku pracy:
Prowadzenie postępowań administracyjnych dotyczących:
– naliczania świadczeń dla rodzin zastępczych,
– przyznawania pomocy dla usamodzielnianych wychowanków pieczy zastępczej
– ustalenia odpłatności dla rodziców biologicznych dzieci w pieczy zastępczej
Zadania realizowane w Zespole do spraw pieczy zastępczej:
- opracowanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych,
- zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
- organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka oraz placówki opiekuńczo-terapeutyczne, przez wspieranie procesu usamodzielnienia,
- tworzenie warunków do powstawania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych
- prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym
- organizowanie i finansowanie szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka, rodzin pomocowych i dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego oraz kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego,
- organizowania wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej, w szczególności przez tworzenie warunków do powstania grup wsparcia, specjalistycznego poradnictwa,
- zapewnienie przeprowadzenia przyjętemu do pieczy zastępczej dziecku niezbędnych badań lekarskich,
- prowadzenie rejestru danych o osobach zakwalifikowanych do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub do prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz o pełniących funkcję rodziny zastępczej zawodowej lub rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzących rodzinny dom dziecka,
- kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej dokumentacji związanej z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka,
- sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
- okresowe wizytowanie rodzin zastępczych i pomoc koordynatorów
- ułatwianie rodzinom zastępczym, przy współpracy z sądami i innymi instytucjami opiekuńczymi – sprawowania opieki i wychowania powierzonym im dzieciom,
- specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, dla rodzin biologicznych i zastępczych,
- współpraca z sądami, placówkami oświatowymi, powiatowymi centrami pomocy rodzinie, ośrodkami pomocy społecznej, ośrodkami adopcyjno-opiekuńczymi, organizacjami pozarządowymi i innymi instytucjami w realizacji powierzonych zadań.